По стъпките на един успешен бизнес. Разговор с Калин Божков - Директор бизнес развитие и инвестиции
Разговор с Калин Божков - Директор бизнес развитие и инвестиции в Rittbul
1. Каква е твоята роля в Rittbul и променила ли се е тя през годините?
От самото начало се присъединих към фирмата с цел да допринеса за нейното развитие и израстване на българския пазар – и не само. Това включваше задълбочено запознаване с вътрешнофирмените процеси и тяхната оптимизация.
Паралелно с това започнах активно да работя с настоящите ни клиенти, както и да идентифицирам и създавам нови бизнес възможности. Визията на компанията винаги е била насочена към клиента – да бъдем до тях и да намираме решения на всички предизвикателства, които могат да срещат във всекидневните си бизнес процеси.
От самото начало се ангажирах с надграждането на тази визия, така че да продължим да бъдем надеждният партньор, към когото клиентите се обръщат при нужда от техническо съдействие от най-високо качество и надеждност, в сферата на индустриалната автоматизация, електроинженерството, пневматиката, комуникационните решения, проектирането, строителството, електроизграждането, енергетитиката, инструментите и много други.
Основният ми фокус е компанията да продължава стремглавото си развитие, в посока все по-високо ниво на обслужване и експертиза, както и да разширяваме присъствието си чрез стратегически проекти и партньорства с ключови клиенти в цялата страна.
2. Как започна да се занимаваш с този бизнес?
Беше ли “случайност” или “съдба”? Имаше ли момент, в който си казал/а: “Това е моето нещо”?
Както, може би, личи от името ми, навлизането ми в бизнеса не беше просто случайност, а по-скоро семейно призвание. Още от ранна възраст, животът ми е бил тясно свързан с Rittbul – помагах през лятото като ученик, включвах се в различни дейности и подпомагах различни екипи и процеси, на различни етапи от развитието на компанията.
След като завърших бакалавърската си степен, натрупах опит в няколко международни корпорации. Въпреки това, винаги съм усещал силно привличане към индустриалната автоматизация и работата с най-интересните и стратегически клиенти в България.
Това естествено доведе до официалния ми старт в Rittbul, преди близо 10 години – стъпка, която продължавам да възприемам като призвание, а не обикновен професионален избор.
3. С какви основни трудности се сблъска в началото? Какво научи от тях?
Разкажи някоя интересна история от първите ти години. И най-вече – какво ти дадоха тези моменти?
В самото начало, най-голямото предизвикателство за мен беше да „превключа“ от корпоративния модел на мислене, който бях усвоил в предишните си работни места, към ориентирания към клиента подход, характерен за един инженерингов партньор като Rittbul. Интересен момент от този период е свързан с начина, по който се обличах. В началото, посещавах клиентите с костюм и вратовръзка – напълно в духа на корпоративната култура, от която идвах. Това обаче често водеше до изненадани (а понякога и развеселени) реакции от страна на клиентите. В нашия бранш работната среда често е свързана с прах, масло, производствени помещения и различни технически условия – не особено подходящи за бяла риза и официален тоалет. Помня един конкретен случай, когато след оглед на проблемна част от производството на клиент, излязох от завода изглеждайки като коминочистач… след абитуриентски бал.
След този момент реших да „закача“ костюмите в гардероба и оттогава ги използвам само при специални поводи и официални събития, където етикетът го изисква.
Промяната в облеклото донесе със себе си и промяна в подхода ми – комуникацията с клиентите стана по-естествена, по-човешка. В нашия бизнес личните взаимоотношения са в основата на изграждането на доверие, което от своя страна е и едно от ключовите конкурентни предимства на Rittbul.
4. Какво отличава Rittbul от останалите конкуренти?
Ако трябва да избереш само три думи, как би описал компанията и подхода ви?
Ритбул е доверие, качество и отношение.
5. Какво най-много ценят клиентите в подхода ви?
Най-ценното за нашите клиенти е експертизата, която получават от страна на нашите продуктови мениджъри, както и личното и приятелско отношение, подплътено с бързина и качество на реакцията и решенията.
6. Какво те мотивира най-много в работата ти в Rittbul?
Какво те кара да ставаш сутрин с желание? Има ли нещо, което все още те вълнува така, както в началото?
Винаги водещи са били нашите клиенти. Удоволствието, което изпитват от работата с Rittbul ме зарежда да продължаваме да се развиваме и да ставаме все по-добри за тях.
7. Какво правиш извън офиса?
Хоби? Спорт? Някакви забавни или неочаквани интереси?
Обичам да спортувам, като се опитвам да отделям време за това всеки ден. Най-често съм във фитнес залата, но се опитвам да намирам време и за ски, тичане навън, игране на тенис, падъл тенис, както и походи в планината.
8. Какво е твоето виждане за бъдещето на индустриалния сектор в България?
Оптимист ли си за бъдещето? И каква роля смяташ, че Rittbul ще играе в него?
Глобалните индустриални трендове вървят в посока автоматизация на производството, което е и в основата на мисията на Ритбул. Проблеми с човешките ресурси и неналичието на качествена работна ръка ще тласкат индустриалния сектор все повече към автоматизиране на процесите и внедряването на различни системи за автоматизация. Ще виждаме все повече технологични процеси, в които ще намаляват броя оператори и ще работят все по-автономно и независимо. Ние сме добре подготвени да отговорим на специфичните нужди, необходими за разрешаване на тези проблеми. Ритбул не просто гледа в бъдещето, ние сме вече там!